24 July 2017

Transportstyrelsen skandalen

Transportstyrelsen skandalen är bara bekräftelsen på min äldre artikel publicerad redan 2016-02-28:

IT-services Outsourcing - Between cutting costs and major security risks
https://zenosloim.blogspot.se/2016/02/it-services-outsourcing-between-cutting.html

Och det är flera företag och myndigheter som gjort likadant, bara för att spara pengar.

IT-säkerhets incidenten på Barsebäck Kärnkraft som finns nämnt på min LinkedIn sida:
https://www.linkedin.com/in/zeno-sloim-6121a6136
var också orsakat av outsourcing.

Förra året var jag finalist i rekryteringen som IT-Säkerhets Arkitekt på Transportstyrelsen.
Vid intervjun uttryckte jag min åsikt om de stora riskerna med outsourcing till IBM.
Förgäves, dåvarande IT-Säkerhetschef ej lyssnade på mig.

Det är samma problem med Barsebäck.

Och samma problem med Saab och amerikanska CSC - numera omdöpt till DXC Technology.

Och det finns flera.


Att spara pengar på kort sikt och begå "självmord" med IT-säkerhet och Sveriges nationell säkerhet,
det är ett katastrof tänkande bland dem som resonerar billigt och oansvarigt.